עורך דין או שופט מנוסה יודעים לנתח שפת גוף אשר אמור להעריך מהימנותו של העד תוך אבחנה בעד שמשלב ידיים מתחמק ממבט , מגרד בראשו ואו נוגע בשפתיו , מניע את רגלו בעצבנות , ליקוק שפתיים או שהעד מחזיק עם יד שמאל את פרק יד ימין ובזמן שהשופט או העורך דין מדבר אותו העד מתנועע מצד לצד.. אותם שינויים בהתנהגותו של העד בבית המשפט ישנה משמעות גדולה וחשובה למי שיודע לאבחן ולנתח את שפת הגוף של העד או הנחקר אשר מהווה אבני דרך לאבחון ושינויים ברורים בהתנהגותו של העד בבית המשפט. במסגרת 45 שנות ניסיון ומוניטין ובמסגרת תפקידי כשמאי רכב , ציוד מכני הנדסי , שמאי כלי תעופה, שמאי רכוש,.. וכמומחה שהופיע בבתי המשפט מזה עשרות שנים מצאתי לנכון  לחקור וללמוד יותר על נושא שפת הגוף וכיצד היא יכולה לשרת אותי כבעל מקצוע וכמומחה בבתי המשפט. 


במסגרת לימודי שפת גוף העמקתי את השכלתי במחקר, ובאמצעות ספרות מקצועית ובצפייה בסרטונים  רבים באתרי האינטרנט השונים לרבות העובדה כי לאחר כל דיון בבתי המשפט סיכמתי את החוויה של חקירת עדים בתי המשפט בו ישבתי והקשבתי לעורכי הדין שחקרו את העדים בבתי המשפט למדתי המון על התנהגותן הטבעית של העדים בזמן שנשאלו שאלות מכשילות על ידי עורכי הדין ואו השופט ששאל את המומחים שאלות הבהרה.. מכאן התחלתי להבין ששפת הגוף של העד מדברת בעד עצמה בעוד שהעד מתכוון לשקר או להסתיר דברים באומרו פתאום שהוא לא זוכר , לא יודע .. 


התחושה של מי שמבין בשפת גוף משדרת לפעמים כישלון של המומחה וזה בדיוק מה שאותו עורך דין רוצה להגיע בחקירה לפסילת המומחה. ולהפך שפת גוף של העד המומחה בחקירה יכולה לשדר ואמינות ומקצועיות של המומחה ללא מורא, ובדרך זו חוות דעתו מתקבלת בבית המשפט.


פעמים רבות לאחר הדיון בבת המשפט אותו מומחה יוצא בהרגשה שלא אמר את דברו משום שאותו עורך דין שאל שאלות רטוריות שאינם קשורות לאירוע או לדיון בנושא ספציפי בבית המשפט , או שאותו עורך דין הציג בפני העד המומחה פסק דין שניתן בעבר כנגד המומחה המהווה עובדה כי הוא נפסל או שיקר או שיהיה קשור לאחד מבין הצדדים כאשר מונה כמומחה בתיק אחר. טענה זו של עורך דין בחקירת המומחה משבשת את הריכוז ומחשבתו המקצועית של המומחה , זאת וכאשר ביטחונו של המומחה נפגעת באופן טבעי ואנחנו שוכחים את העובדה אשר בגללה הוזמנו אותנו לבית המשפט. מכאן לדעתי המקצועית נבהיר כי עד מומחה  שמונה מטעם בית המשפט חייב להצהיר כי אין לו קשר מבין אחד הצדדים, וחוות דעתו של המומחה תופק באופן אובייקטיבי ללא מורא או משוא פנים, תוך הדגש למקצועיות בתחום עיסוקו. 


באופן אישי ננדב לכם 13 סודות ואבני דרך כיצד להעיד בבית המשפט. 


אל תשקר, אל תחזור מדבריך

אל תגיד  שזו דעתך האישית 

שדר את דעתך המקצועית בלבד 

אל תביט בעיני החוקר עורך דין, 

במהלך החקירה שלח מבטך תמיד לכיוון השופט , 

בעמידה על הדוכן אל תיתן לעורך הדין אפשרות לצעוק עליך, או לנסות להעליב פנה לשופט שירגיע את העורך דין

עמוד זקוף בדוכן העדים , כאשר חוות דעתך מונחת לפניך ושני ידיך על הדוכן 

אל תניע את אצבעותיך או רגליך בעצבנות. אל תיגע בשפתיך או גירוז בראשך בזמן שאלת החוקר ו/או מענה לשאלותיו

אל תיתן אפשרות לעורך הדין לסטות מנושא הדיון – הדגש שישאלו רק מה שקשור לדיון ו/או לחוות דעתך המקצועית בלבד 

אל תגמגם וענה באופן חד וישר 

אל תרטיב את שפתיך 

אל תלטף את צווארך או את פניך 

אל תענה בכן ולא – תמיד תדגיש את המילה "אבל" והסבר .. במידה ועורך הדין מבקש לא לשמוע את המילה "אבל", נא פנה לשופט בבקשה להסביר את תשובתך נמק והסבר את תשובתך בפירוט 

שימוש בכלי של אבחון שפת גוף על ידי עורכי דין או השופטים מקובלת בכל דיון ולכן חשוב מאוד לבוא רגועים לבית המשפט.

חשוב מאוד לדבר לאט וברור כי כל מילה נכתבת בפרוטוקול.   מכאן נציין כי ישנם עורכי דין שחקנים מעולים כמו בתאטרון שחושבים שאם הם יהיו אגרסיביים ויצעקו על העד הוא ישבר על הדוכן ויתנהג אחרת .. 

ולכן במקרה זה יש צורך לפנות לכבוד שופט בבקשה להרגיע את העורך דין. במידה ועורך הדין ממשיך בהתנהגותו וימשיך לצעוק , שוב לפנות לעזרת בית המשפט בבקשה להרגיע את החוקר משום שבמצב הזה לא ניתן לנהל את החקירה ודיון תוך שמירה של כבודו של המומחה. 


להלן מספר סממנים בולטים בשפת גוף אשר ניתן לשים לב במהלך חקירת המומחה בבית המשפט. 


בראש ובראשונה בכדי להכיר את העד מומחה חשוב מאוד להכיר וליצור פרופיל התנהגות תוך ניהול הקדמה ושיחת חולין עם המומחה.


לדוגמא: 


כמה זמן אתה עוסק בתחום, 

האם אתה מוסמך לערוך שומת נזקים לרכוש או רכב, 

האם יש לך קשר עם התובעים או הנתבעים, אין בכלל הגיעו אליך וכיוצא בזה. 

לאחר התרשמות ראשונית שיצרנו את פרופיל המומחה ניתן להתחיל לשאול את המומחה במחלוקות בתיק ואז ניתן לראות את השינויים בהתנהגותו של המומחה כפי שציינו ורשמנו מעלה.. 

מחקרים מראים ומעידים כי כאשר אדם בלחץ הפה שלו מתייבש באופן טבעי ולכן אנשים נוהגים ללקק את השפתיים במצבי לחץ. גם ליטוף עצמי בשיער או בצוואר מעידים כי הנחקר מנסה להרגיע את עצמו , 

מי שלמד לזהות את שפת הגוף וההתנהגות העד בזמן חקירה ידע לשלוט ולנהל את אותם מצבים באופן אפקטיבי ולו יהיה יתרון על פני האחר.




לסיום: 


בעיון בפסקי דין בהם הופעתי כעד מומחה בבית המשפט ולאחר חקירה ואימות חוות דעתי המשפטית עולה כי השופטים קבעו בפסק הדין ציטוט: 


"לאחר ששמעתי את עדויות המומחים , הגעתי לכלל מסקנה כי עדיפה עליי עמדתו המקצועית של השמאי מר שריקי, על פני העמדה המוצגת בחוות הדעת מטעם הנתבעת".


עוד הודגש בפסקי דין ציטוט: 


"עדותו של השמאי מר שריקי הותירה בי את הרושם כי המדובר בחוות דעת מוקפדת , אשר ניתנה לאחר בחינה ושקילה... , כעולה מעיון בחוות הדעת גופה".


"המומחה העיד בדבר התרופפות המרצפות והנזקים הנוספים שנצפו על ידו ואף נתן בחוות דעתו ביאור נרחב להערכותיו"... 


"כנגד עדויות מקצועיות אלה, מצאתי את עדות השמאי הנתבעים הנה עדות בלתי מבוססת דיה ואשר אין בה ובחוות הדעת כדי לסתור את הממצאים והמסקנות הנלמדים בבירור".


"מעדויות התביעה, אלא אף להפך, עדותו של המומחה... (מטעם הנתבעים) היא זו שנסתרה.  כך, העיד השמאי מטעם.... (הנתבעים) כי חוות דעתו ניתנה מבלי שעיין בתמונות שנשלחו על ידי התובע לנתבעת במצורף לטופס ההודעה, באופן שלא נוכח לראות את ההתרחשות בזמן אמת , עליה נתנו דעתם מומחי התביעה. חוות הדעת מבוססת אפוא על חומר חסר".  


כך פסקה השופטת בהתרשמותה לעד מומחה מטעם .... (הנתבעים). זאת וכאשר חוות דעתו נפסלה על ידי בית המשפט, גם משום  שחוות דעתו של הצד השני להלן הנתבעים הייתה רשלנית לרבות העובדה כי זה האחרון לא עמד איתן על חוות דעתו וניסה לשקר ולחזור בו מדבריו..


מכאן אנו למדים כי אנו חייבים לעמוד עם כל משקל גופנו על מה שנכתב בחוות דעת אשר הוגשה לבית המשפט , לרבות העובדה כי אין אנו יכולים לשקר או לחזור מדברנו..


שיהיה בהצלחה לכל המומחים 

שלכם , 

חיים שריקי - שמאי רכב ורכוש 

מומחה בכיר לבית המשפט

מייסד ומרצה במכללת השמאים